Vis eten tijdens de zwangerschap: gevolgen voor je kindje?

Geplaatst op 22 feb 2016
Vis eten tijdens de zwangerschap: gevolgen voor je kindje?

Zwangeren hebben een haat-liefdeverhouding met vis. Hoewel rauwe vis wordt afgeraden, staat vis in het algemeen bekend als een bron van vetzuren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van je kindje. Recent wetenschappelijk onderzoek wijst echter uit dat een teveel aan vis schadelijke gevolgen kan hebben.

De positieve effecten van vetzuren worden alleen gevonden bij het eten van vis en niet bij het innemen van capsules met visolie, dus het Voedingscentrum raadt niet voor niets aan om regelmatig een visje te eten als je in verwachting bent. Toch is er een kleine kanttekening bij het eten van vis wanneer je een kindje verwacht. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat het een bron kan zijn van dioxines, zware metalen en andere niet of zeer slecht biologisch afbreekbare organische stoffen (persistent organic pollutants, POP’s). Het is bekend dat sommige van deze stoffen een negatief effect kunnen hebben op het ongeboren kind. Hoewel de concentraties van deze stoffen over het algemeen verwaarloosbaar klein zijn, adviseert het Voedingscentrum toch om het te laten bij maximaal twee keer per week een portie vis.

Welke hoeveelheid en vissoort het meeste effect heeft op de ontwikkeling en groei van het kindje was tot nu toe niet bekend. Een internationaal team van wetenschappers, waaronder een delegatie van Maastricht University, deed daarom een groot onderzoek waarin tot de leeftijd van zes jaar de groei werd gevolgd van kinderen van ruim 26 duizend zwangeren. De gegevens voor dit langlopende onderzoek kwamen uit de Verenigde Staten en tien Europese landen, waaronder Nederland.

Zwangeren met een hoge visinname (meer dan drie keer per week) kregen kinderen die op twee-, vier- en zesjarige leeftijd een hogere body mass-index (BMI) hadden dan de kinderen van moeders die tijdens de zwangerschap minder vaak per week vis aten. Een hoge visinname werd ook in verband gebracht met een snellere groei in de eerste twee jaar en een hogere kans op overgewicht wanneer de kinderen vier en zes jaar oud waren. Bij meisjes waren de verschillen groter dan bij jongens. De onderzoekers vonden geen verschil tussen de effecten van vette of magere vis, of verschillende soorten, bewaar- of bereidingswijzen: daarvoor waren de resultaten niet gedetailleerd genoeg.

De auteurs schrijven dat ze achter het besluit van het Voedingscentrum staan: twee keer per week een visje is volgens hen een veilige hoeveelheid wanneer je zwanger bent. Ze concluderen echter ook dat er niet genoeg informatie voorhanden was over de gehalten van POP’s in vis in de verschillende onderzochte groepen. Daarom kunnen ze dus nog steeds niet met zekerheid zeggen of de POP’s ook echt een rol spelen in het verband tussen het eten van vis en overgewicht op latere leeftijd.

Bron: Maastricht University, Voedingscentrum

Dit artikel verscheen op 22 februari 2016 op beterzwanger.com, een website van Goodlife Pharma.

Laat een reactie achter